Gokkasten Archief Verhalen

Lees de Boeiendste verhalen uit Nederlandse Gok Geschiedenis

Jaminon Wassink

Jaminon en Wassink het nieuwe gezicht van Janshen-Hahnraths

Stukje uit Automaten Magazine December 1996

‘Dit bedrijf is een glanzende parel, we zorgen ervoor dat ie niet dof wordt’

Het nieuws kwam eind oktober als een volslagen verrassing, het was alsof een aardverschuiving had plaatsgevonden: het succesvolle duo Janshen en Hahnraths maakte bekend dat de dagelijkse leiding van hun gelijknamige bedrijf, met ingang van meteen, in handen zou zijn van een nieuw duo: Math Jaminon en Theo Wassink.

Matt Jaminon en Theo Wassink
Links drs. Math Jaminon en rechts mr. Theo Wassink

Niet afkomstig uit de branche wel te verstaan, maar met als verzachtende omstandigheid dat ze een indrukwekkende loopbaan hebben doorlopen in het Limburgs … bier. Kerkrade, wat gebeurt er?

‘Het nieuws is hier ook als een bom ingeslagen’, geeft John Janshen toe. ‘Het was voor de medewerkers ook een grote verrassing. De eerste keer dat ik weer op kantoor kwam, zag ik een jongen zitten met zijn handen in zijn haar. Dat doet je toch wel wat’. Jaminon: ‘Toen ik op kantoor kwam en wat medewerkers sprak zei iemand: “Ik heb de hele nacht niet geslapen”. Dat vind ik een groot compliment.

Iedere verandering roept vraagtekens op. Maar dat is juist heel positief. Het zou geen goed teken zijn als niemand zich er iets van aan trok. Dat zou betekenen dat niemand zich betrokken voelt’.

De nieuwe gezichten zijn Math Jaminon en Theo Wassink.

Jaminon is sinds 4 november 1996 actief in het bedrijf, Wassink zal per 1 december 1996 officieel in dienst treden. Ten tijde van het gesprek is Wassink zijn werkzaamheden aan het afronden bij de brouwerij. Beide zijn tientallen jaren het gezicht geweest van de Brand Bierbrouwerij.

Jaminon als commercieel directeur, Wassink als hoofd afdeling Horeca- en Juridische Zaken. Jaminon, bijna 26 jaar in dienst geweest bij het concern, begon zijn carriëre bij Brand direct na zijn studie. De oude heer Brand bood hem al een baan aan toen hij nog studeerde in Tilburg.

Al snel had Jaminon een sollicitatie-gesprek. Een tweede interview met een psycholoog zou volgen. Maar de heer Brand belde hem thuis op: “U moet gewoon komen werken, maar u moet niks zeggen tegen de psycholoog”.

‘Toen ben ik begonnen en ben nooit meer vertrokken. Sindsdien voel ik mij als een vis in het bier, zullen we maar zeggen’, vertelt Jaminon. Dat was in 1970. In 1973 werd hij verkoopleider om in 1976 adjunct-directeur te worden en het in 1978 te brengen tot directeur. Vanaf 1981 werkte hij nauw samen met Wassink.

Deze is zo’n 15 jaar verbonden aan de Limburgse bierbrouwerij.
Jaminon: ‘We werken al zo’n 15 jaar samen, waarvan 13 jaar als mijn rechterhand. Hij is als bedrijfsjurist binnen gekomen, maar al snel had ik door dat hij gevoel had voor commercie. Daar ging ook zijn interesse naar uit. Toen hij twee jaar binnen was, heb ik hem de leiding van de horeca-afdeling gegeven. Die heeft hij heel goed ontwikkeld’.

Voorpagina nieuws

Alhoewel hij gebeiteld zat bij Brand, was Jaminon toch op een punt aangekomen dat hij eens na ging denken over zijn toekomst. ‘In die 25 jaar heb ik heel wat aan mij voorbij zien gaan en bij die mijlpaal ben ik gaan denken over welke weg ik wilde inslaan. Ik dacht: “Nu ben ik nog jong. Wat wil ik. Wil ik van mijn “ouwe” dag gaan genieten of wil ik nog een nieuwe uitdaging aangaan?”

Daarbij heb ik altijd al op het standpunt gestaan dat het niet goed zou zijn dat ik tot mijn pensioen op mijn plek zou blijven zitten. Ik wilde de stoel eerder vrij maken voor de nieuwe generatie. Toen ben ik met een eigen adviesbureau begonnen’. En al vrij snel kreeg Jaminon een telefoontje van de heren Janshen en Hahnraths.

Dit duo kende hij al jaren. In de loop van de tijd hebben ze menig pot bier samen gedronken. Als kennissen hebben we eens een toertje gemaakt langs diverse Brand-cafés in Maastricht’, vult Janshen aan. ‘En op een gegeven moment krijg je een idee. Chris en ik hadden al heel vaak gesproken over de toekomst.

Toen vroeg ik of hij Theo Wassink mee zou nemen als hij de kans kreeg samen met hem een bedrijf te runnen. “Ja, daar ben ik 1000% zeker van”, was zijn antwoord. Toen hebben we er niet meer over gesproken. Vervolgens heb ik het idee met Chris besproken. We waren het met zijn drieën in grote lijnen eens. En toen ging het allemaal heel snel.

Dinsdags zou ik terug komen van vakantie, maar die zondag daarvoor gebeurde die toestand met Chris. Toen hebben we de hele operatie een maand uitgesteld. Begin oktober hebben we Theo pas benaderd. Het nieuws sloeg in als een bom. Op de voorpagina van het Limburgs Dagblad stond met grote letters “Nieuwe Leiding Janshen-Hahnraths”. Mijn schoonmoeder belde meteen op met de vraag of het waar was dat we de zaak hadden verkocht’.

Chris Hahnraths
Chris Hahnraths

De loyaliteit kun je proeven Wat Jaminon aantrof in zijn nieuwe werkomgeving heeft zijn verwachtingen ver overtroffen. ‘Over de cultuur die in zo’n bedrijf hangt, kun je je van te voren een mening vormen. Het is een soort familiebedrijf net als Brand, met die aparte sfeer die dat met zich mee brengt.

Qua omvang is het vergelijkbaar, het heeft raakvlakken met de horeca. Maar wat ik hier tegen ben gekomen ging mijn verwachtingen ver te boven. Ik heb kennis gemaakt met de ondernemingsraad, heb iedereen een hand gegeven op kantoor. En de betrokkenheid, de loyaliteit kun je gewoon proeven hier. Dat zie je al aan hoe de mensen lopen. Je kunt zien of ze aanwezig zijn omdat ze nou eenmaal leven en hun brood moeten verdienen of omdat ze er plezier in hebben. Een onderneming is zo goed als de mensen die er werken. En als je goede mensen om je heen hebt, zijn de resultaten goed’.

Genieten

De overstap van bier naar amusement was voor Jaminon niet zo heel groot. ‘Met amusement hebben wij altijd te maken gehad. Ik heb 25 jaar met hart en nieren in het bier gewerkt. Dat product heeft te maken met de zonzijde van het leven. Je drinkt als je plezier hebt, als je uitgaat. Je drinkt met andere mensen. Het is op de leuke momenten van het leven, dat je het product tot je neemt. Dat heb je met amusement ook.

Vanuit de consument heeft het alles te maken met genieten, met vrije tijd. Dat gokken, een belangrijke drijfveer van het bedrijf, niet altijd zo’n goed imago heeft, daar ligt Jaminon niet wakker van. ‘Maar een héél klein percentage van de gebruikers kan jammer genoeg niet goed met het product omgaan, dat geldt voor bier en voor spelen. Dat zal met alles zo zijn.

Er zijn ook mensen die niet goed met de luxe van voedsel om kunnen gaan, die eten zich dood. Dat kleine percentage moeten we echter wel onderkennen en ons steentje bijdragen aan de oplossing van het probleem. De mensen die spelen consequent veroordelen, weten niet wat wij doen. Ze benaderen het onderwerp emotioneel en impulsief.

Ook de bier-branche heeft te maken met bedreigingen van buitenaf. Zo krijgt zij opgelegde accijnsverhogingen over zich heen gestort en ook de strenge milieu-regels maken het café-beheer moeilijk. Een groot verschil is, aan de andere kant, dat bier veel meer verspreid is onder de massa.

Iedereen heeft wel eens van een biertje geproefd’. ‘Als je over gokverslaving leest in de krant’, vult Janshen aan, ‘voel je dat meteen. Alle gemeenteraadsleden drinken wel eens borreltje, als er drie eens een keer op een speelautomaat hebben gespeeld, is het veel’.

Cultuurschok

De keuze voor Jaminon en Wassink is dan ook niet toevallig. Bewust is gekozen voor een tweemanschap met gevoel voor zaken, maar ook met gevoel voor gezelligheid, gemoedelijkheid. Als directie praat je wel eens over dit soort dingen, maar de stap is toch wel heel groot om écht afstand te doen’, zegt Janshen. ‘We wilden geen cultuurschok veroorzaken.

We hadden wel een headhunters-bureau in kunnen schakelen, maar nu hebben we mensen uit een gelijksoortig bedrijf met een gelijksoortig gevoel. Onze vertegenwoordigers kennen alle vertegenwoordigers van Brand. Ik zei tegen onze mensen: “Ga maar eens kijken wat ze van Jaminon en Wassink zeggen. Vraag maar eens of dat moeilijke mensen zijn”. Ik wist wat het antwoord zou zijn.

Niemand heeft iets slechts gehoord. Natuurlijk zullen er wel wat dingen veranderen, dat is normaal’. Daarnaast vullen Jaminon en Wassink elkaar aan zoals Janshen en Hahnraths dat ook altijd hebben gedaan. ‘Het is uniek zoals Janshen en Hahnraths hier werken in voortreffelijke harmonie. Dat kom je nergens tegen. Theo en ik kunnen lezen en schrijven samen op dezelfde manier. We hebben niet exact hetzelfde karakter, maar we voelen elkaar perfect aan’.

Veranderingen

De directe veranderingen, zullen niet zo heel groot zijn, denken de heren. Janshen en Hahnraths trekken zich terug uit de dagelijkse leiding. Hoewel het nieuwe koppel al direct alle bijbehorende bevoegdheden heeft gekregen, blijven Janshen en Hahnraths de nieuwe directie nog een tijdje op de achtergrond begeleiden tot ze het hele bedrijf kennen.

john janshen
John Janshen

Dan zullen ze zelfstandig aan het werk gaan om de onderneming vooruit te stuwen, de reden waarom de eigenaren ook naar een nieuwe leiding hebben gezocht. ‘We willen uitbreiden en we zijn zelf te weinig op kantoor. We zijn vaak in het buitenland om daar de markten te ontwikkelen. De laatste acht jaar zijn we enorm gegroeid. We zijn van 85 naar 400 personeelsleden gegaan.

Er zijn altijd dingen die beter kunnen’, legt Janshen uit. De beslissing is dus niet genomen op basis van visioenen van een gezapig leventje op de Caraïben. De beide heren vormen in de toekomst de Raad van Bestuur en zullen zo sterk betrokken blijven bij de ontwikkeling van het concern. Op de vraag of hij in staat is het bedrijf echt los te laten, antwoordt Janshen: ‘Ik denk van wel. Ik kan er wel naar toe leven. Daarom hebben we ook zo snel toegehapt met Theo en Math. We weten dat we altijd met hen door één deur kunnen. Bij volslagen vreemden moet je dat altijd maar afwachten’.

Jaminon verzekert dat ze op dezelfde voet door zullen gaan als hun voorgangers. ‘Onze taken hier zijn het vinden van nieuwe gaten in de markt, deze met zo min mogelijk kosten te vullen, klanten maken en tevreden houden en ervoor zorgen dat de mensen hier met plezier blijven werken. Het stomste zou zijn om een cultuurschok te veroorzaken.

Toen ik de stukken las, viel me op wat voor een geweldige onderneming Janshen- Hahnraths is. Ze hebben hun werk dus goed gedaan. De resultaten zouden niet zo goed zijn, als dat niet het geval was. Dus blijven we dezelfde koers varen’. Janshen vult aan: ‘Ze hebben daarbij het voordeel dat ze nieuw zijn, ze zijn nog fris. Je ontwikkelt zelf zoiets als bedrijfsblindheid’.

Jaminon: ‘We kunnen zien wat er moet veranderen zonder dat we iets afbreken. We hebben ze ook echt niet genomen om te snijden’, voegt Janshen er aan toe. Jaminon: ‘Dit bedrijf is een glanzende parel, we zorgen ervoor dat ie niet dof wordt’.

Bronvermelding: Automaten Magazine December 1996