Door onze website te bezoeken, stemt u in met ons gebruik van cookies.
Jan Jacobs
Jan Jacobs, bekend van ELAM
Stukje uit Automaten Magazine Mei 2001 en Juni 2004
Jan Jacobs is een kwart eeuw bij ELAM, artikel Mei 2001
‘Deze branche blijft mij sowieso boeien. Het is elke keer weer verrassend wat er gemaakt en aangeboden wordt. En het bedrijf heeft een heel gemoedelijk en open karakter. Daar voel ik me thuis.
Er wordt naar je geluisterd als je ideeën hebt en het wordt recht in je gezicht gezegd als er kritiek is. Geen wonder dat ik het er al 25 jaar vol houd dus.’
Het bedrijf is de Elam Group, de jubilaris heet Jan Jacobs, after sales service manager bij het Veldhovense bedrijf. Eind maart werd zijn zilveren jubileum gevierd.
Dat was een complete verrassing. Ik wilde met mijn vrouw Marita nog ergens wat gaan drinken en we kwamen in De Gouden Leeuw uit, een café in Heeze. Daar werd een prachtig feest georganiseerd door de mensen van Elam. Naast de vanzelfsprekende felicitaties door naaste familie en collega’s was er dit keer niet gekozen voor een officiële toespraak.
Jos van Rheden, marketing manager van de Elam Group: ‘We hadden een ton-prater uit Goirle gevonden die op zijn eigen wijze de loopbaan van Jan onder het voetlicht bracht. En met veel succes, er werd volop gelachen. Al had Jan er misschien wat gemengde gevoelens bij. Jan Jacobs: ‘Ik vind het wat griezelig als je zo in het middelpunt staat. Tegelijk is het natuurlijk een eer als je zo in het zonnetje wordt gezet.”
Jan Jacobs werd samen met zijn vrouw Marita verrast met een prachtig feest.
Eerst carnaval
Als je een kwart eeuw bij een bedrijf werkt heb je natuurlijk de nodige ontwikkelingen meegemaakt. Jan Jacobs: ‘Zowel wat betreft het bedrijf als binnen de gehele branche. Ik liep eerst stage bij Vale Automaten in Veldhoven. Maar na mijn diensttijd was er helaas geen plaats meer vrij. Maar ik kreeg wel telefoon van Harry Vale. Ik kon meteen beginnen bij Automaten Import Nederland, de voorloper van Elam. Dat vond ik prima, al wilde ik wel eerst van carnaval genieten, want dat was er na twee jaar militaire dienst twee keer bij ingeschoten.
Dus de woensdag daarna ben ik begonnen, op 9 maart 1976. Het was de tijd van de mechanische automaten en verder de flippers. ‘Die flippers waren razend populair. We hadden een eigen vrachtwagen met chauffeur, maar als die man ziek was mocht ik rijden. Ik was de enige met een vrachtwagenrijbewijs. Lange dagen waren dat, dat was allemaal nog niet zo gestroomlijnd als nu.
Jan Jacobs was monteur en vond het mechanische werk net zo aantrekkelijk als de elektronica en de chips van tegenwoordig. “Tja, de techniek gaat door, prachtig allemaal en fijn dat het nu allemaal zo snel kan gaan. Maar die mechanica, daar was je nog echt mee aan het werk. Nu vervang je een mpu, een muntproever of een ander onderdeel. Toch groeide Jan Jacobs met de veranderingen mee.
Hij behaalde zijn certificaten en werd uiteindelijk after sales service manager. ‘Heel wat anders dan aan die automaten werken. Nu zit ik constant aan de telefoon met klanten. Voor informatie, adviezen, het echte after sales werk dus. De klanten helpen en problemen oplossen. Destijds deden we er dat als monteurs gewoon bij. Nu hebben we daar een aparte afdeling voor.
Tulpenautomaten
In zijn eerste jaren hield Jacobs zich vooral bezig met het ombouwen van Bally-machines voor de Nederlandse markt. Later kwam het succesvolle Bell Fruit, waarmee Elam marktleider werd. ‘Je hoefde Jan niets te vertellen over die Bell Fruit machines, daar kon hij alles van dromen’, ver telt Jos van Rheden.
Tussendoor had men ook nog automaten van het merk Alca. ‘Dat was niet zo’n succes. Als de zon erop scheen klapten de zijkanten naar buiten, die noemden we de tulpenautomaat. We hebben hem gelukkig maar heel kort in ons assortiment gehad. Nadat de samenwerking met Bell Fruit werd verbroken ging Elam in zee met drie nieuwe leveranciers.
En dus moesten de technici zich drie nieuwe merken en drie nieuwe soorten techniek eigen maken. Jan Jacobs: ‘Maar dat doe je graag, het is voor het bedrijf en daar sta je gewoon voor. Het is keihard werken, maar daar is later ook de voldoening over. We zijn er nog lang niet, maar de toekomst zien we met vertrouwen tegemoet.”
Eensgezind
Want moeilijk werd het voor Elam. Jos van Rheden: ‘Dan valt Bell Fruit weg en daar sta je dan als groothandel. Maar in plaats van te solliciteren hebben de mensen hier hun schouders eronder gezet en eensgezind de zaken aangepakt. Dat is typisch Elam.’ Een mentaliteit die ook Jan Jacobs aanspreekt. ‘Ik zou het niet anders willen. Dit bedrijf is toch een deel van je leven. Maar ook de branche als zodanig ligt Jacobs na aan het hart.
“Toen we in 1986 dan eindelijk echt legaal waren kon je dat beter verkopen aan je vrienden en familie. Er werd soms wat raar tegen deze branche aangekeken. Nu nog wel eens hoor, maar een stuk minder dan vroeger. Ook tijdens de jaren van de beperkende maatregelen bleef men gemotiveerd doorgaan. En als de mensen in het buitenland waren werd er gezamenlijk opgetrokken met de collega’s.
Voor mijn werk moest ik regelmatig naar allerlei beurzen. Dat was een leuk onderdeel van het werk. Toen de landen in Oost-Europa open gingen waren de Nederlanders er natuurlijk als de kippen bij. Samen met de collega’s van andere bedrijven boden we onze producten als Nederlandse aanbieders aan. En ook als je aan het eind van de dag ergens ging eten of uitging, deed je dat samen. Daar heb ik hele goede herinneringen aan. De beurs van St. Petersburg vormde voor mij een echt hoogte punt.’
Zelfstandig blijven
Toch hebben de razendsnel voortgaande ontwikkelingen een grote invloed op het werk, meent Jan Jacobs. ‘Fusies, overnames. De groten worden steeds groter en er zijn minder kleine bedrijven. Ik hoop dat wij als middelgroot bedrijf zelfstandig kunnen blijven. Wat ik jammer vind is dat het wat onpersoonlijker wordt.
Een aantal jaren geleden kende ik iedereen van elk bedrijf. Nu is dat veel minder. Nou ja, het zijn dingen die onvermijdelijk zijn. Het gaat steeds sneller en alles wordt perfectonistischer. En dat zijn voor ons als branche natuurlijk hele belangrijke ontwikkelingen.’ Dat plus het prettige werk bij Elam, waar hij ook deel uitmaakt van het management team, is voor Jan Jacobs reden genoeg om ‘gewoon’ bij Elam in Veldhoven te blijven.
Het profiel van Jan Jacobs, artikel Juni 2004
De Nederlandse speelautomatenbranche is zeer veelzijdig, maar niet zo groot. ledereen kent elkaar. Al was het maar van horen zeggen. Maar wat beweegt deze mensen nu eigenlijk? Wie zijn zij en wat verwachten zij van de toekomst? Wie is de mens achter het gezicht? Deze maand een profielschets van Jan Jacobs.
1 Leeftijd: 50 jaar
2 Burgerlijke staat: Gehuwd met Marita
3 Kinderen: Bert 21 jaar, Anneke 17 jaar
4 Bedrijf: Elam Group B.V./Elstar B.V.
5 Functie: Service Manager
6 Website: www.Elam.nl/ www.Elstar.nl
7 Welke activiteiten verricht uw bedrijf?
Wij ontwikkelen en distribueren speelautomaten voor diverse markten, daarnaast neemt de eigen ontwikkeling van software voor industriële- en projecttoepassingen een belangrijke plaats in binnen de totale activiteiten.
8 Wat maakt het bedrijf uniek?
De persoonlijke en hechte relatie met de klanten.
9 Wie zijn jullie klanten?
Exploitanten en amusementscentra zowel nationaal als internationaal.
10 Ambitie van het bedrijf?
Ook in de toekomst wil Elam/Elstar een toonaangevende rol blijven vervullen in de ontwikkeling en distributie van amusement in welke vorm dan ook.
11 Uw ambitie?
Met plezier in het werk de goede relatie met de klanten voortzetten.
12 Omschrijf de concurrentie eens:
De meeste van de aanbieders zijn ook onze klanten. Dus we spreken liever van collega-aanbieders waarmee we een prima relatie hebben.
13 Waar staat het bedrijf over twee jaar?
Elam/Elstar zal er naar streven om ook dan nog amusement aan te bieden dat door de spelers gewaardeerd wordt.
14 Vul aan: Speelautomaten zijn…..
een bron van vermaak.
15 Uw eerste baan:
Technisch medewerker bij Vale Automaten Import.
16 Uw vorige baan:
Door drukke werkzaamheden geen tijd gehad om elders te solliciteren.
17 Uw grootste zakelijke succes:
Waardering die ik krijg van de klanten.
18 Uw grootste zakelijke blunder:
500 x ruit Reel Magic laten maken één week voordat de Griekse markt gesloten werd.
19 Uw beste eigenschap(pen):
Open staan/luisteren / oplossend vermogen.
20 Uw slechtste eigenschap(pen):
Te precies.
21 Hobby’s:
Klussen in en om huis. Wandelen.
22 Auto:
Toyota Corolla Verso.
23 Favoriete website:
www.marktplaats.nl
24 Favoriete speelautomaat:
Magic Circle van Maygay.
25 Een speeltip voor de lezers:
Speel bewust, dan blijft het leuk.
Bronvermelding: Automaten Magazine Mei 2001 en Juni 2004