Door onze website te bezoeken, stemt u in met ons gebruik van cookies.
Jan Rus
Jan Rus en dochter Suzanne bij The Strip Alkmaar
Stukje uit Automaten Magazine November 2003
‘Wij zijn streng doch rechtvaardig en dat wordt gewaardeerd
Ergens in Nederland komt deze maand vanuit Alkmaar, waar de familie Rus met The Strip aan de Kanaalkade inmiddels dik twintig jaar een amusementscentrum runt. Een gok die goed heeft uitgepakt, want voorheen had Jan Rus in hetzelfde pand een keukenshowroom gevestigd. ‘Ik had eigenlijk helemaal geen verstand van automaten.
Jan Rus
Bij binnenkomst in The Strip valt direct de ruime opzet en gemoedelijke entourage op.
Geen teken van onwetendheid of onbekendheid met de markt in ieder geval, maar toch was dat bij de start, meer dan twintig jaar geleden, de grootste handicap van eigenaar Jan Rus. ‘Ik zat toen in de doe-het-zelfbusiness, maar dat liep toen wat terug. Hier was een keukenshowroom gevestigd. Het idee ontstond om een speelautomatenhal op te starten, dat was toen een beetje in opkomst en ik wilde die gok wel wagen.
Ik had alleen geen verstand van automaten. Met een compagnon, die wel kennis had van de branche, werd op fifty-fifty basis The Strip opgezet. De compagnon is inmiddels van het toneel verdwenen, maar Jan Rus is er nog steeds, inmiddels met steun van zijn vrouw, die de administratie doet, en dochter Suzanne. The Strip heeft daarnaast nog ongeveer zes mannen en vrouwen aan personeel.
Suzanne Rus
Meegaan in kwaliteit
‘In die jaren is er flink wat veranderd’, kijkt Rus terug. ‘Je moet voortdurend meegaan in de kwaliteit en hoe het centrum eruit ziet. De eisen die aan het personeel worden gesteld. worden ook steeds hoger. De lat wordt hoger gelegd. Er zijn allerlei kwaliteitseisen van de KEMA en de VAN. Dat is een goede zaak, zo scheidt het kaf zich van het koren. Sinds 1982, toen we startten, is The Strip enorm opgewaardeerd. We noemen het een “casino-maten-center”. Zelf verzonnen ja.
De term geeft aan dat The Strip de uitstraling heeft van een casino, maar dan met automaten. Na een drietal verbouwingen is het ‘casinoma-ten-center’ in de loop der jaren enorm uitgebreid. Alles met het doel om de kwaliteit te verhogen. ‘goede ruimtes tussen de kasten creëren, dat kan alleen als je voldoende ruimte hebt. De klanten zitten niet mannetje aan mannetje, er zit zo’n vijftig à zestig centimeter tussen.’
Suzanne: ‘Door de uitstraling die The Strip heeft zie je dat we een groter en meer divers publiek binnenkrijgen in vergelijking met voorheen. We zien nu bijvoorbeeld heel veel dames binnenkomen, stelletjes en ook oudere mensen. Het is niet meer stiekem gokken, de drempel is enorm verlaagd. Uit heel Noord-Holland komen onze klanten hierheen.’
Broodjes
We hebben weinig last van concurrentie’, constateert Rus. Suzanne: ‘Onze klanten vinden dat we een bepaalde rust uitstralen en ze vinden onze service te gek. Het is geen donker hol met knipperende lichtjes.’ ‘Je moet ook wel kwaliteits verhogend werken, want daar wordt je tenslotte op afgerekend’, is de ervaring van Jan Rus. ‘Daar denken we bewust over na. Constant meegaan in de wensen van de klant.
We hebben onlangs een hele nieuwe professionele keuken gebouwd, waar broodjes, hapjes en noem maar op gemaakt worden. Dat kost niets, we bieden het gratis aan. Dat hoort er bij, het maakt het geheel compleet.’ ‘Het werpt toch zijn vruchten af en je merkt dat mensen er door terugkomen’, merkt Suzanne. ‘We krijgen complimenten voor onze service. De klanten hoeven er niet om te vragen, we gaan elke anderhalf uur langs met luxe broodjes. Niet met ham of kaas, maar met zalm, paling. makreel, gebakken ei. En tussendoor doen we nog eens een bitter-hapje of een snack. Tosti, saté, patatjes.
Het is een flinke investering, maar het is het wel waard. We hebben er goed op gehamerd dat het belangrijk is. Zuiver vanuit het oogpunt om service te bieden en het de klant zoveel mogelijk naar de zin proberen te maken. Er ligt een lijst in de keuken zodat de ene ploeg kan zien wat de ander gedaan heeft.’
Eendrachtige samenwerking
Suzanne kwam na een kortstondige studie verpleegkunde in het bedrijf terecht. ‘Ik zocht een baantje en van huis uit ging het me toch intereseren. Van mijn vader mocht ik hier af en toe komen helpen en langzaam aan wilde ik me er mee gaan bemoeien. Ik ben eigenlijk een beetje blijven kleven’, lacht ze. ‘Overleg is heel belangrijk, niet alleen met Suzanne, maar met al het personeel’, vindt Rus. Het team probeert in eendrachtige samenwerking The Strip tot een kwalitatief hoogstaand amusementscenter te maken.
De minimum leeftijd voor toegang is door The Strip zelf gesteld op 21 jaar, een regel die de gemeente Alkmaar later heeft overgenomen. ‘Dat hebben we bewust gedaan om de rust in het center te bewaren. Die jonge jongens zijn toch rumoeriger en doen aan groepsvorming. Dit is beter, veel beter. Vroeger hadden we ook een afdeling met behendigheidsspelletjes, maar dat was zo rumoeriger, daar zijn we mee gestopt.’
Jan en dochter Suzanne Rus
Streng doch rechtvaardig
Suzanne: ‘We zijn streng in het handhaven van onze regels. Je mag niet met een groep van vijf mensen binnenkomen en vervolgens niets doen, bijvoorbeeld. Maximaal met twee mensen op een kast, netjes gedragen, geen peuken op de grond. Het beleid van The Strip is erop gericht om het de klant zo goed mogelijk naar de zin te maken, om een kwalitatief hoogstaand product te brengen. Jan Rus: ‘Dat hebben we samengevat onder de noemer “Sfeer, Spel en Spanning”. Je kunt het natuurlijk nooit iedereen naar de zin maken, maar we doen ons best.
We doen constant klein interieuronderhoud en proberen alles er netjes uit te laten zien. Het hangt voor een belangrijk deel van jezelf af hoe de klant zich gedraagt. En de klant waardeert dat, mensen voelen zich hier op hun gemak. We zijn streng doch rechtvaardig, en dat wordt gewaardeerd.’
Acties
Een verbouwing op korte termijn zit er niet in. ‘De verf is nog nat’, vertelt Jan Rus en hij overdrijft niet: zelfs aan de achterzijde van het pand is geïnvesteerd in de gevels en de schilder is er nog druk bezig. ‘We gaan nu eerst weer een tijdje sparen. De automaten zelf rouleren we constant. We hebben er altijd wel drie of vier op proef staan en zijn altijd up-to-date.’ In The Strip worden de lopende acties ook voortdurend vernieuwd. Op moment van schrijven loopt een actie waarbij een dvd-speler gewonnen kan worden. ‘Dat levert vaak nieuwe gezichten op, maar we doen het ook voor de vaste klanten.’
Foto-uitwisseling
‘Er zijn meer mogelijkheden voor samenwerking’, kijkt Jan Rus naar de branche. ‘Ik zou meer contacten willen leggen. De VAN zou een soort hotline kunnen openen om manipulaties te melden. En foto’s uitwisselen, dat mis ik wel. Foto’s van fraudeurs kunnen veel beter verspreid worden onder de leden, dat is een braakliggend terrein. We moeten met elkaar opkomen om dat te bestrijden.
Zelf hebben we een prima samenwerking met de politie in Alkmaar. We werken preventief en dat gaat uit de kunst. Dat is een fijne gedachte. Zelf kun je ook wat doen. We hebben veel vrouwelijk personeel, dat geeft toch een andere sfeer in het center. Een bodybuilder bij de deur is hier niet nodig.’
Bronvermelding: Automaten Magazine November 2003