Door onze website te bezoeken, stemt u in met ons gebruik van cookies.
JvH Gaming
Jac van Ham wordt in 1999 JvH Gaming
JVH gaming mikt op sterkere internationale positie
Stukje uit Automaten Magazine Februari 1999
JVH gaming mikt op sterkere internationale positie
Toen in november 1998 het veertigjarig jubileum werd gevierd, werden de ongeveer 300 medewerkers al op de hoogte gebracht. De stichter van het bedrijf, Jac van Ham, zou het rustiger aan gaan doen in het bedrijf dat al die jaren zijn naam droeg. Inmiddels zijn ook de vele relaties officieel geïnformeerd. De leiding van het Tilburgse concern kwam in handen van Theo van Dijck en Frank Kastelijns.
Dat betekende onder andere, zo kreeg het Van Ham-personeel in november te horen, een nieuwe stijl van werken, zonder al te revolutionaire veranderingen. Jac van Ham zou als president-commissaris verder gaan en in die functie met zijn kennis en ervaring bij de onderneming betrokken blijven. Opvallendste verandering voor de buitenwereld: de naamsverandering. Voortaan heet de holding JVH Gaming. De kansspelen, met ondersteuning van de behendigheid, worden de belangrijkste activiteit van de “nieuwe” organisatie.
‘Onder andere omdat het logo, met die bekende letters, zo goed is ingeburgerd op de markt, hebben we dat niet helemaal veranderd, maar wel gemoderniseerd. En ja, ook wel om toch nog iets vast te houden van dat verleden. Jac van Ham is toch de man die het bedrijf heeft opgebouwd. Maar voortaan wordt niet meer zozeer de persoon als wel het bedrijf aangesproken,’ verklaart Frank Kastelijns de naamsverandering.
Theo van Dijck (l) en Frank Kastelijns (r): de nieuwe leiding van JvH Gaming
Samen met Theo van Dijck vormt hij nu de tweekoppige directie. Daarbij blijven beiden verantwoordelijk voor hun eigen divisie. Van Dijck voor de divisie ontwikkeling, productie en distributie en Kastelijns voor de divisie exploitatie. Wat de nieuwe namen betreft, deze dekken nu nog beter de lading. Het is kort en krachtig, je weet meteen met welke afdeling je te maken hebt.
De holding, vroeger Jac van Ham Tilburg heet voortaan JVH gaming; het vroegere Jac van Ham International heet nu JVH gaming products en Belegging- en Beheersmaatschappij Lehman (holding van alle exploitaties) heet nu JVH gaming operations. De diverse exploitatiebedrijven die bij de groep zijn aangesloten opereren, zoals gebruikelijk was, verder onder hun eigen naam.
Speerpunten
Geen revolutionaire veranderingen, maar geleidelijk aan zal toch blijken dat het allemaal net iets anders zal gaan dan voorheen. Iedere nieuwe leiding heeft immers haar eigen ideeën, haar eigen stijl. Dat zal bij JVH gaming niet anders zijn. Frank Kastelijns: ‘Aan de nieuwe organisatie en de daaraan gekoppelde nieuwe strategie hebben we ongeveer een jaar gewerkt. Veel vergaderd, overleg gevoerd. Nu is de tijd aangebroken om die plannen ook als zodanig uit te gaan voeren.’
Die strategische oriëntatieronde leidde ondermeer tot het definiëren van een viertal speerpunten. Prioriteit krijgt, de term gaming is niet zomaar verzonnen, het kansspel. ‘Dat is nu eenmaal ons sterkste punt, bovendien hebben we nu alles in eigen huis. Van ontwikkeling via productie tot verkoop en exploitatie,’ aldus Van Dijck en Kastelijns. Juist daar wil men zich dan ook extra sterk profileren. Als tweede speerpunt werd het internationale aspect genoemd. Nog meer dan voorheen wil JVH gaming de internationale markt bereiken en zich verbreden. ‘Geleidelijk aan willen we daar gaan uitbreiden. Welke markten en wat voor activiteiten we specifiek op het oog hebben, dat merkt men binnenkort wel,’ zegt Frank Kastelijns.
Imago
Als eerste exploitatie-bedrijf is Luisman, behorend tot JVH gaming, KEMA gecertificeerd. Ook heeft hier de ondernemerscode, die door de JVH Group werd ingevoerd een positieve rol gespeeld. Het is een onderdeel van de imagoverbetering, de derde speerpunt van de nieuwe organisatie. ‘De ondernemerscode is een interne zaak, maar de buitenwacht zal dat straks ook gaan merken.
We willen betrouwbaarheid en openheid uitstralen. Ook richting de maatschappij willen we meer doen dan alleen maar distribueren en verkopen. Dat alles staat in het teken van die imagoverbetering’, aldus Theo van Dijck. Tenslotte wil JVH gaming actief zijn in de hele keten.
Frank Kastelijns: ‘Daarmee willen we zeggen dat tussen al onze activiteiten goede lijnen moeten lopen, er een goede communicatie dient te zijn. We kunnen alles in eigen hand houden, alles in eigen huis maken. Het is gebleken dat als een bedrijf die eigen keten goed beheerst, zij ook succesvoller kan opereren op de markt.’
Betrokken
Geleidelijk aan veranderen, een nieuwe stijl van werken. En de medewerkers, zo ondervond de directie, staan daar achter. Theo van Dijck: ‘Dat merk je door die enorme betrokkenheid van de mensen. Ze zijn super gemotiveerd. En dat bereik je alleen door een helder en duidelijk beleid te voeren. Laat weten wat je van plan bent, wat je doelstellingen zijn.
Door een goede communicatie met je mensen kweek je betrokkenheid en betrouwbaarheid.’ JVH gaming heeft daarom de kwaliteitseisen voor haar medewerkers vrij gemakkelijk kunnen opvoeren. Er wordt met hoog gekwalificeerd personeel gewerkt. En de buitenwacht? Theo van Dijck zegt te hopen op steun van de relaties om haar doelstellingen te verwezenlijken. En daar hoort ook de opwaardering van de branche als zodanig bij. ‘Ik heb daar echt alle vertrouwen in.’
En Frank Kastelijns zegt: ‘De nieuwe organisatie heeft eigenlijk haar visitekaartje afgegeven met de lancering van de het eigen kansspelmerk Cretus. Dat was een goede kick-off. En op die voet willen we verder gaan. Kwaliteit, stijlvol gebracht. Vlot en krachtig. Dat is JVH gaming.’
Bronvermelding: Automaten Magazine Februari 1999