Maygay
Maygay is opgericht in 1968 door Peter Howell en hij begon zijn machine bedrijf in Wolverhampton.
Peter Howell was een grote, zelfverzekerde, extraverte persoon die een succesvolle onderneming op het veld had opgebouwd waar hij een productiebedrijf kon ondersteunen.
Maygay Machines was een combinatie van de namen van twee werkmaatschappijen, Mayfair en Gaylord. Het groeide uit tot het op een na grootste (na Bell Fruit) AWP productiebedrijf van Engeland.
Halverwege de jaren 70 kwam zoon Roy Howell ook in het bedrijf werken. Roy en zijn zus June speelden een rol bij het verder opbouwen van Maygay nadat hun vader met pensioen was gegaan.
Maygay Machines en de activiteiten ervan, Mayfair, werden in 1988 gekocht door European Leisure.
In 1988 zocht Steve Murray van Maygay Engeland een nieuwe Nederlandse importeur voor zijn produkten. Dat werd Twentse Automaten Centrale (T.A.C.) met Frans van Beuningen. In 1989 werden hun officieel importeur van Maygay.

Steve Murray
(In 2001 werd Elstar/Elam distribiteur van Maygay in Nederland.)
In 1998 werd het Epoch techniek bij Maygay gelanceerd en in 2002 zijn er al meer dan 50.000 systemen van verkocht. Het systeem is al die jaren erg stabiel gebleken. Alle boards zijn backwards compatible en daardoor steeds weer toepasbaar in elke nieuwe ontwikkeling. Het grote voordeel van de techniek die Maygay gebruikt, is de modulaire opbouw.
Bovendien maakt de input/output-structuur met zijn 8.000 verschillende inputs en outputs het mogelijk om welhaast onbeperkt uitbreidingen aan te brengen aan het aantal knoppen, lampen, displays, et cetera.
In 1999 werd Neil Chinn algemeen directeur Inspired Gaming wat eigenaar werd in 1999 van Maygay.
Stukje van Intergameonline
Roy Howell

Roy Howell
Roy kwam halverwege de jaren zeventig bij Maygay Machines werken. Het bedrijf was in 1968 opgericht door zijn vader, Peter.
Roy nam de controle van het bedrijf over in 1997 toen hij leiding gaf aan een buy-outteam om de onderneming van European Leisure veilig te stellen. Op dat moment werd hij gesteund door durfkapitaalbedrijf 3i.
Op dat moment had Maygay een jaaromzet van £ 29 miljoen en een winst vóór belastingen van £ 3 miljoen. In 2000 verkocht 3i zijn aandelen in Maygay aan Leisure Link voor £ 18,5 miljoen. Het bedrijf zou later verdwijnen nadat Leisure Link de Maygay-merken aan Barcrest had verkocht en Roy het bedrijf in 2002 verliet.
Roy was in 2003 samen met Steve Murray de oprichter van Games Media; Het bedrijf werd vervolgens in 2006 verkocht aan Scientific Games, maar Roy behield zijn belangen in de industrie en startte in samenwerking met ex-Maygay Lloyd Butler een nieuw game-ontwerpbedrijf, genaamd Live 5 Gaming.
Roy was altijd actief in de brancheorganisatie BACTA, waar hij ooit voorzitter was van Divisie 4, de fabrikantenafdeling.
Stukje van Intergameonline
Neil Chinn

Neil Chinn
Toen Leisure Link Inspired Gaming werd en Maygay Machines, de fabrikant, overnam, werd Chinn in 1999 algemeen directeur.
Vier jaar later vertrok hij om zich bij de Novomatic Group aan te sluiten als algemeen directeur van Astra Games en werkte tot 2009 bij de fabrikant uit Zuid-Wales.
Hij was een korte periode directeur van PCP en vervulde daarna een reeks adviesrollen binnen de industrie, met name bij The Ultimate Fun. Zijn BACTA-carrière begon toen hij in 2003 vice-voorzitter werd van Divisie 4 en vervolgens voorzitter in 2005.
Stukje uit Automaten Magazine December 2001
Elam-Elstar distributeur van Maygay op de Nederlandse markt.
Twee giganten binnen de speelautomatenbranche starten een uitdagend samenwerkingsverband.
Het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn partners. Aan het woord zijn Armand Rosheuvel (Managing Director Elam en Elstar) en Neil Chinn (Managing Director Maygay Machines).
Elam Group speelt troeven uit, een interview!

Boven zie je Armand Rosheuvel Onder zie je Neil Chinn
Armand Rosheuvel, je bent een nieuweling in deze branche. Hoe zou je jouw ervaringen van de afgelopen jaren kunnen samenvatten?
Al vanaf 1986 doe ik niet anders dan ad interim directie opdrachten uitvoeren bij zeer verschillende bedrijven. Dat is een uitermate boeiend en gevarieerd bestaan met vele verrassingen en grote uitdagingen. Op 13 december 1995 begon ik in de functie van Directeur ad interim bij ELAM. Ik ben nog niet eerder zolang bij een en dezelfde opdracht gebleven. En zo enerverend als in de afgelopen vijf jaar in deze branche heb ik het niet vaak gehad
Neil Chinn, u bent sinds juni 2000 directeur van Maygay, maar u loopt al veel langer mee.
Ik ben al 20 jaar werkzaam in deze branche in operationele en commerciële functies, waaronder ook de samenwerking met fabrikanten, leveranciers en exploitanten valt.
Vraag 1: Mijne heren, u zit erbij alsof u een verrassing te vertellen heeft?
Rosheuvel: Zo’n verrassing is het voor velen al niet meer. De geruchten doen al maanden de ronde dat wij met Maygay gaan samenwerken en ik ben hier om te bevestigen wat velen al lang vermoeden: YESSSS WIJ WORDEN DE DISTRIBUTEUR VAN MAYGAY VOOR DE NEDERLANDSE MARKT
Neil Chinn: U ziet het, aan enthousiasme is er geen gebrek. Ook binnen Maygay vinden de medewerkers het geweldig met deze groep van Elam-Elstar samen te gaan werken. Het is de beste partner voor deze markt en wellicht in de toekomst ook voor andere markten. But we will cross that bridge when we see it!
Vraag 2: Andere aanbieders in de speelautomatenbranche hebben voor kansspelen één leverancier, waarom wijkt u van dat algemene principe af?
Rosheuvel: Voor Elstar en Elam willen we een bredere basis leggen van producten en merken dan er in het verleden geweest is. Het is wel gebleken dat je als bedrijf niet afhankelijk moet zijn van een enkele afnemer, maar net zo min van een enkele leverancier.
In ondernemersland geldt nu meer dan ooit dat het scenario van toeleveranciers en afnemers, producten en segmenten snel kan veranderen. Vandaar de nood zaak om je risico’s toch maat zo veel mogelijk te spreiden. De dag van morgen kan zeer grote verrassingen brengen. Dit hebben we aan den lijve ondervonden
Vraag 3: Kan Maygay zich vinden in deze redenering?

Neil Chinn en Armand Rosheuvel
Neil Chinn: Jazeker. Ook binnen het Verenigd Koninkrijk doen zich deze ontwikkelingen voor. In de afgelopen jaren zien we bedrijven door overnames en fusies steeds groter en machtiger worden en de noodzaak om je veld van activiteiten te verruimen wordt ook steeds groter.
Wij leveren als Maygay in onze eigen markt aan speelautomaten alleen al meer dan drie verschillende productlijnen. Hiervan is Maygay de oudste merknaam. Van recentere datum zijn de Impuls en Extreme merknamen. Met deze laatsten hebben we al grote successen gehad in het Verenigd Koninkrijk.
Van Impulse zijn in het afgelopen jaar meer dan 10.000 machines in het Verenigd Koninkrijk verkocht. Dus het verwondert me geenszins dat Elam ook deze weg is ingeslagen. Het getuigt voor mij van vooruitzicht en ondernemerschap.
Vraag 4: Loopt u niet ergens tegen capaciteitsproblemen op?
Rosheuvel: Dit is een vraag die wij onszelf steeds weer stellen. Als je het aantal ervaringsjaren bij elkaar zou optellen dat in onze organisatie beschikbaar is, dan is er ruim voldoende aanwezig om te realiseren wat wij ons hebben voorgenomen. Aan de andere kant is het innovatieve vermogen in onze bedrijven dermate groot dat we gemakkelijk meerdere producten op de markt kunnen brengen.
Zie onze prestaties in de afgelopen twintig jaar:
De talrijke succesverhalen van de enkelvoudige kansspelautomaten, de Club 2000, Lotus en Reel Cash en de behendigheidsspelen Quintoon en Slots.
Of in 1985 het idee van de kit als relatief goedkope oplossing om oude kabinetten om te bouwen naar nieuwe spellen. Maar ook in 1994 het concept van de Special Editions als overgang machine naar de nieuwe wet en vergeet niet het grote recente succes van onze meerspelers.
Vraag 5: Waar heeft u zich door laten leiden bij het maken van een keuze?
Rosheuvel: Toen wij onze keuze criteria formuleerden voor de nieuwe leverancier kwam al snel vast te staan dat op de eerste, tweede en derde plaats de technische kwaliteit de betrouwbaarheid, het gemak in onderhoud en de beschikbaarheid van de onderdelen van het te leveren product zou moeten staan.
Door schade en schande wijzer geworden wisten we dat we daar in ieder geval geen concessies aan zouden doen! Indien we daar bovenop een bedrijf zouden kunnen vinden waar een ongeveinsd enthousiasme zou zijn om samen met ons spellen te willen ontwikkelen dan voorzagen wij maar een ding: Succes!
Vraag 6: Elstar/Elam kent gezien de lange staat van dienst veel toeleveranciers in de markt, waarom is de keuze op Maygay Machines gevallen?
Rosheuvel: Welnu, Maygay is één van Europa’s voornaamste ontwikkelaars en producenten van speelautomaten, kansspelen en behendigheidsautomaten zowel reel drive machines als video apparatuur. Zij heeft hoogwaardige technologie in huis en uitgebreide research en development faciliteiten.
Een innovatieve club met meerdere sterke product-ontwikkelingsafdelingen die wij zeer goed kunnen laten samenwerken met onze eigen productontwikkelingsafdeling.
De medewerkers van Maygay zijn ware professionals die bovendien zeer enthousiast reageerden op onze medewerkers. Het klikt nu al zo gezegd als een uurwerk.
Chinn: Het is goed te weten dat Maygay een dochteronderneming is van de Leisure Link Group, de grootste Machine Management Company van de wereld die meer dan 90.000 machines in het Verenigd Koninkrijk exploiteert.
Dit is maar liefst 48% van de ‘premium market’ (mainstream managed pub market) en 22% van de totale markt. Er zijn drie productgroepen elk onder een eigen merknaam (Maygay, Impulse, Extreme) die onder de paraplu van Maygay Machines op de markt worden gebracht.
Elke produktgroep wordt ondersteund door een eigen autonoom ontwikkelteam. Wat Elstar vraagt kunnen wij bieden. Daarbij komt dat het klikt op alle niveaus. Een sterke samenwerking wordt het waar de Nederlandse exploitanten. nog veel plezier van zullen hebben.
Vraag 7: Maygay wist dat Elstar/Elam een brede productportfolio heeft, wat maakt het dan toch nog interessant om met EE samen te werken?
Chinn: Het komt in veel branches voor dat organisaties meerdere merken vertegenwoordigen, in deze branche echter is het geen gemeengoed. Wij zien in EE echter een zeer sterke lokale partner met veel markt kennis, een sterke reputatie en bovendien een aanstekelijke vechtlust op het gebied van productontwikkeling en after sales service.
Wij in Engeland houden wel van die agressiviteit. Elam is al ruim 20 jaar een vertrouwde naam in Nederland maar heeft ook een zekere reputatie in Engeland opgebouwd als een perfect bedrijf om mee samen te werken. Wij zijn goed geinformeerd en weten bij Maygay waaraan we beginnen.
Rosheuvel: Ik wil er voor de duidelijkheid aan toe voegen dat de activiteiten niet in Elam maar in Elstar worden ondergebracht.
De organisatie Elstar is al weer sinds 1997 op de Nederlandse markt actief in uiterst nauwe samenwerking met Elam. Ook bij Elstar zijn er zeer ervaren mensen werkzaam en wij houden nauwlettend de ontwikkeling bij de beide bedrijven in het oog er voor zorgdragend dat de kwaliteit van de verschillende diensten bij de beide bedrijven niet onderdoen voor elkaar.
Vraag 8: Wat wordt er zo bijzonder aan de samenwerking van beide partijen?
Rosheuvel: Er is sprake van een unieke combinatie van complementaire kwaliteiten: Het technologisch vernuft van Maygay en aan de andere kant de marktkennis en product ontwikkel capaciteit van ELAM en Elstar.
Grote nadruk zal worden gelegd op de samenwerking van de twee ontwikkelingsteams. Dat het gesmeerd zal lopen weten we bij voorbaat al. Dit laatste wordt de grote verrassing van de samenwerking.
Chinn: De marktkennis, productkennis en after sales service van Elstar is daarbij van groot belang. En zoals Rosheuvel reeds meerdere malen benadrukte: Een gezamenlijke ontwikkeling van succesvolle machines voor de Nederlandse markt wordt ons gezamenlijk doel.
Vraag 9: Er zijn nogal wat ontwikkelingen geweest bij Elam/Elstar, zijn er nog andere ontwikkelingen in de nabije toekomst te verwachten?
Rosheuvel: Voor de Nederlandse markt zullen we ons allereerst richten op de versterking en vervolgens consolidatie van de positie die ons bedrijf al twintig jaar in deze markt heeft. Dit betekent niet minder dan de eerste en de beste te zijn en te blijven. dus.
Het aantal productlijnen in de kansspelautomaten zal niet verder uitgebreid worden. Consolideren staat in dit verband voorop. Tezamen met onze leveranciers zullen we voor zover dat wenselijk is vooruit lopen op alle nieuwe en legale ontwikkelingen in onze branche.
And last but not least zullen wij zoals in de afgelopen twintig jaar in nauw overleg met onze afnemers successen en nog eens successen blijven produceren. Maar dat is niets nieuw.
Bronvermelding: Intergameonline.com, Automaten Magazine December 2001
https://www.intergameonline.com/casino/news/roy-howell-of-maygay-dies
https://www.intergameonline.com/coin-op/news/neil-chinn-dies
1-12-2021: Artikel (site bestaat niet meer, via archive.org) op http://www.nrmgroup.com/35-years-in-the-industry/
Andrew Ludlow, Managing Director van NRM, blikt terug op zijn 35 jaar in de branche en een carrière die veel meer hoogtepunten dan dieptepunten kent
Kunt u een samenvatting geven van uw eerste 35 jaar in het bedrijf?
Ik begon in de branche en werkte voor Amusement Design Limited, dat werd gerund door een fantastische kerel genaamd Stan Collier. Het bedrijf was gedeeltelijk eigendom van Maygay Machines en Peter Howell (voorzitter van Maygay) kwam regelmatig op bezoek en hij stelde voor dat ik een interview zou hebben met de toenmalige verkoopdirecteur Alan Towell.
Na een aantal succesvolle jaren verliet ik Maygay om samen met Tony Smith Modern Games op te zetten. Helaas kwam het bedrijf van mijn vader, Panelwire Controls, in moeilijke tijden terecht tijdens de recessie eind jaren 80/begin jaren 90 en nam daarmee Modern Games mee.
Het was een heel moeilijke tijd, maar een ongelooflijke leerervaring. Tijdens Modern Games ontwikkelde ik een nauwe relatie met Kieron Boost van Petron Amusements.
Kieron, zijn zakenpartner Lindsay Warren en ikzelf richtten een nieuw bedrijf op genaamd Global Games, waar ik MD werd.
Van een zeer bescheiden begin, waarbij we ons concentreerden op het opnieuw opbouwen van clubmachines, zijn we overgegaan op het opnieuw opbouwen van AWP, waardoor een aantal van de best verkopende titels in de branche zijn ontstaan en sommigen zouden zeggen enigszins gewaagde titels.
Voortbouwend op dit succes hebben we zowel ons ontwikkelings- als ons verkoopteam laten groeien en ik ben erg trots om te kunnen zeggen dat een aantal van deze mensen nog steeds groot succes boekt in een aantal senior posities in de sector. Hoewel de wederopbouwsector goed voor ons was, samen met enkele goede exportmarkten, wilden we doorbreken in het aanbod van nieuwe analoge AWP’s. Onze eerste release en goedkeuring was een machine genaamd Hi-Spirits en van daaruit groeiden we het bedrijf uit tot een van de grootste leveranciers op de markt.
In 2002 kwamen Roy Howell, ikzelf en Steve Murray samen om Games Media op te richten, waarbij ze Global Games feitelijk uitkochten en de reis naar het digitaliseren van de AWP-markt begonnen.
In 2006 werd Games Media overgenomen door Global Draw/Scientific Games. Vijf jaar later nam Global Draw/Scientific Games Barcrest over en werd ik MD van de Pub, Arcade en Bingo Division.
Na een uitdagende maar plezierige zes jaar verliet ik het bedrijf en investeerde ik erin dat NRM Limited aandeelhouder en Managing Director werd, in nauwe samenwerking met mijn zakenpartner en voorzitter Paul Whitbread. De afgelopen zes jaar hebben in het teken gestaan van het ontwikkelen van onze technologie- en softwarestacks, het diversifiëren van het bedrijf naar complementaire marktsectoren, het ontwikkelen van de fantastische teams binnen het bedrijf en het hebben van een beetje plezier onderweg!
Wat zijn tot nu toe de hoogtepunten en de onvermijdelijke dieptepunten in uw carrière geweest?
Ik heb het geluk dat ik kan zeggen dat de hoogtepunten veel groter zijn dan de dieptepunten, maar om eerst de dieptepunten uit de weg te ruimen:
Het verliezen van Modern Games op elke vroege carrièreleeftijd was een klap, maar ook een grimmige leerervaring. Ondanks dat we een duidelijke visie hadden, was het een teleurstelling dat we de transitie van analoog naar digitaal in de cafésector niet konden doorzien.
In termen van de hoogtepunten: het veranderen van Modern Games in een ongelooflijk bedrijf genaamd Global Games; Het creëren van Games Media en het aansturen van de digitale agenda, het creëren van een visie en het vervolgens verkopen van dat platform en die visie aan Scientific Games, moet een hoogtepunt in je carrière zijn.
Naschrift: Roy Howell, zoon van peter Howell oprichter Maygay, is op 11 september 2018 op 68 jarige leeftijd overleden.
Neil Chinn is 26 september 2013 overleden

