Gokkasten Archief Verhalen

Lees de Boeiendste verhalen uit Nederlandse Gok Geschiedenis

Barcrest Development

Barcrest Development

Stukje uit Automaten Magazine Oktober 2002

Barcrest: Betrouwbaarheid wordt vertaald in product

Tegen het einde van dit jaar krijgt Barcrest Development onderdak in het hoofdkantoor van Janshen-Hahnraths Group. Op zich is dat opvallend omdat het ontwikkelingsbedrijf gewoon een joint venture blijft tussen Barcrest Group en Janshen-Hahnraths Groothandel BV.

‘Het is tekenend voor de uitstekende verhoudingen tussen deze twee ondernemingen. Juist omdat je elkaar zo goed kent en vertrouwt is zo’n situatie mogelijk. Dat zegt Wim Korteweg, director of European Sales bij Barcrest.

wim korteweg
Wim Korteweg

Genoeg reden om eens nader te praten over het werk van Barcrest Development. ‘De buitenstaander heeft er vaak geen weet van hoe creatief daar wordt gewerkt,’ aldus Karel Hoogstraaten, hoofd van Janshen- Hahnraths Groothandel.

Al bijna dertig jaar werken Barcrest en Janshen-Hahnraths samen. ‘Barcrest bracht met Cosmopolitan de eerste elektronische computergestuurde automaat met MPU1-techniek op de markt.

Ons eerste gezamenlijke product was de Top Twenty, een MPU2-machine. Dat was meteen een schot in de roos’, zegt Karel Hoogstraaten. Die machine was het begin van een zeer vruchtbare samenwerking die tot op de dag van vandaag voortduurt.

En die in 1986 leidde tot de oprichting van Barcrest Development. Vanaf dat moment werd er in Nederland ook echt ontwikkeld. Inmiddels doet Barcrest Development dat ook voor de Noorse en Hongaarse markt, en zijn er regelmatig projecten in andere landen.

Bert Pasmans, games design manager, was er vanaf het eerste moment bij betrokken. Hij zag hoe het bedrijf groeide en steeds belangrijker werd. ‘Dat betekent uiteindelijk ook weer dat je je als ontwerper van spelletjes wat meer kunt permitteren.

bert pasmans
Bert Pasmans

Je weet dat er iets goeds uit komt. Wat niet wil zeggen dat alles wat we hier bedenken dus ook een topper wordt.’ Een jaar geleden kwam Peter van Roosmalen, manager, het team versterken. ‘Ik vroeg me af of dat nou alles was, die rollen telkens wat anders afstellen.

Al snel kwam ik erachter dat op die ontwikkelafdeling veel meer gebeurt, en dat ze zich kan meten met R&D-afdelingen van multinationals.’

Creatieve brein

Het wordt tijd dat daar eens iets meer over wordt gezegd, vindt Karel Hoogstraaten. Over het creatieve brein dat er steeds weer voor zorgt dat er leuke, spannende en rendabele spelletjes worden gemaakt. ‘En ook dat er een heel proces aan voorafgaat voordat zo’n spelletje op de markt komt.’

karel hoogstraten
Karel Hoogstraten

Ruw geschat kan men zeggen dat vanaf het eerste idee tot aan het moment dat de automaat de markt op gaat, er een half jaar voorbij is. Peter van Roosmalen: ‘En voor ons is het een uitdaging om toch te proberen die periode wat korter te maken.’

peter van roosmalen
Peter van Roosmalen

Karel Hoogstraaten benadrukt dat er al ruim voordat er een prototype is en voordat de keuringsinstanties zich erover gaan buigen, al volop gepraat, gedacht en ook getest is door de mensen van Barcrest zelf.

Je probeert je te verplaatsen in de speler, wat wil hij. Vervolgens wordt er gekeken wat er dan mogelijk is, ook gelet op wat de wet toelaat. Men is dan zo intensief bezig met proberen, uittesten etcetera, dat we uiteindelijk bij de keuring nauwelijks voor verrassingen komen te staan.

Daarbij moet niet alleen aan louter het spelelement worden gedacht. Ook oproepbare gegevens als terugkijken naar de spelletjes en andere nuttige informatie voor de exploitant hoort daarbij.

Niet alle ideeën die uit de koker van de ontwikkelaars komen worden gerealiseerd. Je zou denken dat dit tot frustraties zou kunnen leiden. Toch is dat niet zo, meent Bert Pasmans. Van alles leer je weer. En regelmatig blijft er een idee liggen, maar gebruiken we later toch weer elementen daarvan voor een andere machine. Dat maakt het interessant en uitdagend.”

Barcrest-familie

Barcrest Development heeft nu in Nederland, Noorwegen en Hongarije haar ‘core business. Maar ook in andere landen timmert men aan de weg. Overigens is Barcrest Development maar één van de onderdelen van de hele Barcrest-familie.

Wel een belangrijk onder deel, maar niet het enige. Onder de Barcrest Group, dat weer eigendom is van het Amerikaanse IGT, ressorteren naast de Nederlandse tak ook nog Barcrest Games, dat vooral voor de Britse en op kleinere schaal ook voor de Duitse markt ontwerpt.

Vivid Gaming werkt voornamelijk voor het Verenigd Koninkrijk en een beetje voor Duitsland, Red Gaming ontwerpt bijna uitsluitend voor de Britse markt en Barcrest España spreekt natuurlijk voor zich.

Willem Korteweg is soms verbaasd over de gedrevenheid en de creativiteit van die ontwikkelaars. ‘Dat hebben ze allemaal gemeen, in Engeland of hier in Kerkrade. Die enorme drive om weer iets nieuws te maken, om steeds te innoveren. Maar er zijn wel verschillen in de buitenkant.

De machines van Red Gaming zijn heel anders dan die van Vivid Gaming. En de speler weet dat en kiest er zijn eigen voorkeur(en) uit. Dat blijft ook zo, onderling probeert men elkaar ook wel de loef af te steken in creativiteit. Dat stimuleert natuurlijk enorm.

Uiteraard hebben de ontwikkelaars regelmatig contact met elkaar en gebruiken ze elkaars nieuwe vindingen. Korteweg kent het verschijnsel dat Bert Pasmans al memoreerde: lang niet alle ideeën worden verwezenlijkt.

‘Ik denk dat men jaarlijks zeker zo’n 150 vergevorderde ontwerpen heeft voor automaten. Daarvan komt een gedeelte op de markt. De rest wordt weggegooid of blijft op de plank liggen. Omdat het later nog gebruikt zou kunnen worden.’

Korteweg roemt de creativiteit van de ontwikkelaars. Het is zo ontzettend professioneel. naast het creatieve aspect. Ik vraag me wel eens af of de buitenstaander daar iets van weet. Als je dan ziet waar ze allemaal rekening mee moeten houden.

De wetten in de diverse landen bijvoorbeeld. En steeds weer proberen ze het maximaal mogelijke eruit te halen. Dat ze daar steeds weer in slagen verbaast me telkens weer! Ja!

Pasmans en Van Roosmalen zeggen dat er eigenlijk ook juist vanuit die wet wordt gewerkt. ‘Wat is er mogelijk. Dan gaan we aan de slag. En, de speler staat centraal. Dat kan ver gaan. En eigenlijk is de succesvolle Multistake een direct gevolg van de spelerswens.

Karel Hoogstraaten: ‘De waarde van één spel is met 76% gestegen. En dat heeft de speler gemerkt. Voor hem was het een flinke verhoging. Als reactie hierop werd de Multistake ontwikkeld, waarbij de speler kan kiezen uit een inzet van vijf, tien of twintig eurocent.

Wij zien dat als iets teruggeven aan de speler. Hij maakt zélf de keuze of hij wat grover of softer wil spelen.’ Deed de Multistake het voor de amusementscenters, de Superstake moet hetzelfde effect geven in de horeca.

Productmanager Paul Heuvelmans: ‘We verwachten daar erg veel van. Ook hier zijn de ontwikkelaars weer in de schoenen van de speler gaan staan. Wat vindt die leuk en uitdagend, maar ook: welke mogelijkheden worden de speler geboden opdat hij optimaal gebruik kan maken van zijn budget.

paul heuvelmans
Paul Heuvelmans

Een ander goed voorbeeld is de ontwikkeling van de Golden Oldie voor de amusementscenters. De testgegevens bevestigen de juistheid van het spelconcept.

Het Golden Oldie concept bevat de juiste componenten: innovatie, toegepast op het meest succesvolle spelconcept van de afgelopen jaren. Korteweg voegt daar veelbetekenend aan toe: ‘Die ontwikkelaars denken niet meteen aan snel geld verdienen. Die willen steeds weer met iets creatiefs, iets nieuws komen.

Het ideale voorbeeld van innovatie.” ‘Wij hebben daarbij het voordeel dat we in de Fair Play Centers en de eigen horeca-exploitatie kunnen testen. In alles zijn de lijnen zo kort mogelijk’, zegt Peter van Roosmalen, Janshen-Hahnraths heeft de kwaliteit die nodig is zelf in huis.

Kwaliteit en professionele kennis. Plus betrouwbaarheid. En dit wordt weer vertaald in het product. Maar naast ontwikkelen doet Barcrest nog veel meer, benadrukt Karel Hoogstraaten. ‘De hele verkoop. de hardware, de kabinetten. Alles in eigen huis.

Wat de hardware betreft, het gebeurt dat deze overal op de markt opduikt, ook in machines van andere ondernemingen. ‘Het zijn vooral de MPU4-machines die je in heel veel landen tegenkomt. Nu, met de MPU5-machines hebben we alles afgeschermd en beveiligd. Alleen met de toestemming van Barcrest mag er van deze hardware gebruik worden gemaakt.’

Altijd vernieuwend

Het is standaard bij zowel Janshen-Hahnraths als Barcrest: innoveren, durven investeren in nieuwe dingen. Men is altijd vernieuwend, zonder dat het ‘klassieke’ wordt verwaarloosd. Een goed voorbeeld daarvan zijn de videokansspelen.

In Amerika en casino’s hebben ze een relatief groot marktaandeel, maar toch blijft kansspelautomaat met ‘echte’ rollen bestaan. In Europa gaat het minder met die opmars, maar uiteindelijk verwacht productmanager Paul Heuvelmans ook dat de videokansspelen hier door gaan breken.

Het is een kwestie van het juiste spel op het juiste moment. ‘Maar zonder dat dit ten koste gaat van de traditionele rollenautomaat. Daar is de speler erg aan gewend. Dat laat hij niet zomaar vallen. En wij springen er wel op in, maar weten wat de speler wil.

Altijd vernieuwen, maar niet ten koste van wat je al hebt en wat goed is.’ Het zijn uitgangspunten die door Barcrest en Janshen-Hahnraths met verve worden gehanteerd.

Het maakt deze combinatie in meerdere opzichten dan ook zo uniek. In het najaar zal de markt weer volop geconfronteerd worden met de innovatiedrift van Barcrest.

De ontwikkelaars zullen de speler en de industrie dan weer een staaltje professionele creativiteit hebben laten zien. Aan het succesverhaal van Barcrest en Janshen-Hahnraths komt voorlopig geen einde. De constante aanwezigheid in de top-3 van meest succesvolle automaten, bewijst dat keer op keer.

Bronvermelding: Automaten Magazine Oktober 2002